Mobbing er et stadig økende problem på skoler i Norge i dag. Ønsker dere å sette fokus på forebyggende tiltak mot mobbing og dårlige klassemiljøer?
Tilbud til klasser:
- Har dere mye uro i klassen?
- Tar det lang tid før elevene faller til ro?
- Er det synlige eller usynlige konflikter i klasserommet?
- Har dere mye fravær?
- Sliter dere med mobbing og utfrysning av enkeltelever?
Vi arbeider med konfliktløsning og personlig utvikling:
Gjennom observering, undervisning og kartlegging, danner jeg meg et bilde av klassemiljøet. Så arbeider jeg over tid med dramaøvelser, rollespill, statuer, forumteater, og dialoger for å lære elevene forskjellen på gode og dårlige måter å kommunisere på – blant annet ved verbale og non verbale signaler. Videre arbeider vi med statusforskjeller, hvordan vi kan lære å samarbeide, samt å godta hverandres ulikheter.
- Fokuset settes på elevens eller lærerens personlig utvikling.
- Bedre selvbilde gir økt mestringsfølelse.
- Problemløsning i grupper.
- Elevene kan få en bedre hverdag ved å få hjelp til å komme ut av sin negative, fastlåste rolle i klasserommet.
- Klassen er en enhet – vi jobber med hvordan elevene og lærerne kan jobbe sammen for å løfte hverandre.
- Interaktivt teater/forumteater
- Vi spiller en situasjon hvor alle kan identifisere seg eller engasjere seg.
- Spillet handler om en undertrykkelse eller en konflikt.
- Elevene selv får muligheten til å endre utgangen av spillet ved aktiv deltakelse.
Mobbespill:Elevene er med på å spille et mobbeskuespill hvor musikk og bevegelse er en viktig del.
Alle deltar i en eller annen form.
Vi arbeider med statuer i grupper.
Dialoger om temaet.
Klassen bestemmer hvilke tiltak som kan gjøres for å skape et godt klassemiljø.
Kurs for lærere:
Kurs for lærere og andre ansatte tilpasset skolen/klassen.
- Konfliktløsning i klasserommet.
- Kommunikasjon verbalt/non verbalt.
- Dialog mellom foreldre skole – hvordan få foreldrene på dagsordenen?
- Sårbare foreldre, eller omsorgssvikt – hvordan få foreldre til å forstå?
I den perioden jeg har arbeidet ved skoler – har konfliktløsning og bedring av klassemiljøer vært en stor del av min arbeidsoppgave, i tillegg til undervisning. Likeledes kommunikasjon og egenvekst. Er det noe jeg har lang erfaring i, så er det å skape gode relasjoner mellom elev/lærer, foreldre/barn – og bedriftsleder/ansatte. Ofte skal det så lite til å løse fastlåste problemer hvis man tør å ta imot hjelp utenfra. Er man midt i en fastlåst situasjon – er det ofte vanskelig å holde seg nøytral.
Grunnsynet mitt, som preger alt jeg arbeider med – er at alle er like verdifulle!
Ta kontakt for tilbud: